Lávka přes Dyju

Lávka přes řeku vypadá, že bude největší a nejdůležitější investicí roku. Nic proti lávkám a mostům, jejich funkce je neocenitelná - spojuje totiž lidi. Zrovna k této ale máme několik připomínek. Nápad postavit lávku pře Dyji je břeclavský evergreen. Měla se stavět za Ondruše, Piškuly a teď Dominika s Urbanem (rozuměj Piškuly). Nápad samotný je vedený motivem propojení Staré Břeclavi s Poštornou. Hlavně pro lidi co nemají auto. Záslužná myšlenka a potud parádní způsob jak pracovat s doparvou ve městě. Když se ale podíváte na plánek (autorem je Luboš Krátký) tak zjistíte, že nám ta lávka zase až tak nepomůže.

Co získáme

Rychlejší cestu ze Staré na Veslák respektive do Poštorné, Na Valtickou. Do Lednice je to pořád kratší přes Ladenský most. Při jízdě na kole a svižném městském tempu ušetříme minutu až dvě při cestě na náměstí, pod zámek nebo do Billy. Vyhneme se provozu na I/55, pojedeme odděleně od aut. Výborné, ale zrovna úsek mezi mostem a náměstím není pro cyklisty ani chodce nijak kritický.

Co dáme

V prvé řadě dáme za lávku zhruba 20 milionů korun. Mluví se o dotacích, ale nic není domluvené. Veslaři jsou proti výstavbě této lávky, takže ji budou blokovat. Takže se to buď potáhne, nebo veslaři něco dostanou oplátkou. To je fér vyjednávací pozice, navíc pro ně není žádoucí aby se jim mezi loděma motali turisti s kolama a zmateně hledali hospodu. Takové obavy jsou samozřejmě na místě a je škoda, že je město nebere příliš v potaz. Z hlediska podnikatelského docílíme toho, že turisté se Břeclavi jěště více vyhnou. Nedají si pivo v místních hospodách, jídlo v restauraci nezajdou do kina nebo na prohlídku kostela. Pojedou totiž lesem.

Alternativa

Podle nás je největším problémem křižovatka I/55 s ulicí Na Řádku. Most ve Staré je kritickým místem, protože se na velmi malém prostoru potkávají cyklisté, chodci a velké množství aut. Křižovatka u něj je z devadesátých let a zasloužila by si zásadně upravit. Stejně tak přechod pro chodce doplnit o přejezd pro cyklisty. Ti co dostali pokutu od Policie při cestě na Pastvisko ví o čem mluvím. A nakonec rozšířit samotný most. Ať už lávkou ve stylu Vídeňák nebo její betonovou verzí. Navážeme tak na tradiční cestu, uděláme něco pro bezpečnost chodců a cyklistů. Taková lávka bude sloužit stejně místním jako turistům. Bude stát na víceméně hotových základech, bude levnější, veslaři nebudou prostestovat. Za ušetřené peníze můžeme upravit cestu na hrázi do Staré, která je stále v katastrofálním stavu.

Úskalí lávky vedle mostu je málo. Jedním z nich je komunikace s ŘSD, která má naplánovanou rekonstrukci další části Lidické a Nár. Hrdinů. Bohužel, k vyjednávacím schopnostem radnice nemáme moc velkou důvěru. Výstavbu lávky v současné navrhované podobě nepodpoříme z důvodů uvedených výše. Nebráníme se diskusi, ale stavění pomníků za dvacet milionů nám nepřijde příliš smysluplné.