Výzvy 2018

Politika je pro nás činnost, kterou chceme ovlivnit bytí v našem městě. Neděláme to pro židle, místa ve správních radách nebo pro dovolené zadarmo. Správa věcí veřejných je pro nás cílem, nikoli prostředkem. naším úkolem jako opozice je kritizovat, samozřejmě konstruktivně, to co rada města dělá, připomínkovat a dávat podněty o kterých si myslíme, že jsou vhodné. V kontextu toho cítím potřebu okomentovat investiční akce, které město Břeclav zatím naplánovalo na další léta. Rada vychází z dokumentu, který po hodinovém hledání najdete i vy. Jde o programové prohlášení Rady z 10.12.2014. O kvalitě toho dokumentu se zmiňovat nechci, řešit chci konkrétní priority.

V otázkách bezpečnosti vidím zatím dvě zlepšení. Zaprvé chodník k Tescu, který by se měl začít stavět letos a podle nás významně zlepší fyzickou bezpečnost chodců a cyklistů, směřujících do břeclavského shopping parku. Pro něj jsme významně lobovali. Druhým zlepšením má být evidentně rozšíření kamerového systému. Na kamery máme rozdílené názory i v rámci našeho sdružení, jestli to má ale vypadat takto, tak radši asi strpíme nějaké grafiti, než abychom vráželi čelem do naprosto nelogicky postavených sloupů. A mobilní služebna? Ta zatím zlepšila jen komfort strážníků vybírajících parkovné.

Největší investice v letošním roce půjde do mrtvých. Je jasné, že pohřby se řešit budou vždy. Je mi ale trochu stydno za to, že nejvýznamnější nvestice letoška směřuje právě do mrtvých. Neměli bychom radši investovat do živých? Máme obří problémy s infrastrukturou, nedostatek pracovních míst, kolabující dopravu a dysfunkční systém sberu odpadů.

V dopravě se rada snad už bojí něco udělat. Současný plán je, zakonzervovat síť semaforů ze snad začátku devadesátých let. To je hezké, ale pamětníci si jistě vzpomenou, jaký provoz byl tehdy a jaký je teď. S vedením MP jsme diskutovali možná opatření (namátkou zrušení semaforů u soudu a současný zákaz odbočení doleva tamtéž). Optimalizace pomocí značení je levnější a stejně efektivní cestou jako výměna semaforů. Jen se u toho musí přemýšlet. A komunikovat s odborníky, policií a občany.

V plánu je výstavba lávky přes Dyji někde mezi "veslákem" a "špicí". Investice zhruba 10 milionů, o využitelnosti už jsme se ale nebavili. Kritici z řad starobřeclavanů (což jsem i já), říkají, že jim to moc nepomůže při cestě na nádraží nebo do centra. Možná zkratka na náměstí ušetří asi jednu minutu, cykloturisty nám odvede z města (to je podpora cestovního ruchu?). Za mnohem důležitější považujeme přestavbu křižovatky Lidická a Sovadinova tak, aby se tam bezpečně dalo i projet na kole a všechno je vyřešené. Zbytek peněz se dá využít i smysluplněji, třeba na rekonstrukci komunikací.

O odpadovém hospodářství jen okrajově, protože tomu se chceme v průběhu letoška věnovat poněkud více. Snad jen, že zdražení odpadů pro občany o 25% bez jakéhokoliv zdůvodnění a hlavně bez jakéhokoliv kompenzačního opatření bychom si nedovolili ani my. V kontextu cestovních afér členů ANO Břeclav, co vy na to?